Weer terug in Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Weer terug in Kaapstad - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Weer terug in Kaapstad

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

15 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Hey,

Dinsdag zijn Awie en ik vertrokken richting Durban, waar we eerst hebben overnacht in Knysna, vervolgens zijn we richting Port Elizabeth gereden waar we wat foto’s hebben genomen van het stadion om in Port st John te overnachten(4.5 uur van Durban). We reden voornamelijk door de bergen, bijna aanrijding met een paard die opeens over de vangrail kwam lopen.. Het was al pikkedonker toen ik opeens iets zag over de vangrail, gelukkig hebben we het kunnen ontwijken. Wat me ook verbaasde is dat er echt enorm veel mensen langs de weg lopen, het is niet dat je alleen auto’s moet ontwijken maar ook veel beesten en mensen.We kwamen aan bij de backpackers, de eigenaar was volgens mij zo stoned als wat, het was echt midden in de jungle ook. Kleine simpele hutjes wat bijna bouwvallen waren.Hij liet de kamer aan ons zien, we durfden bijna niet in de bedden te slapen want het zag eruit alsof het elk moment uit elkaar kon vallen. Hij benadrukte nog wel even een paar keer dat we echt absoluut het raam niet open mochten doen. We dachten eerst dat het was vanwege inbraken, maar het bleek dat naast onze kamer een heel groot hok zat waar 2 boa constructors zaten. Als we het raam open zouden doen was er best een kans dat ze door het raam naar binnen zouden komen..Het was hartstikke donker(en in de jungle is het echt, maar dan ook echt heel donker) dus we geloofden het allemaal wel. De volgende dag was ik toch wel nieuwsgierig geworden naar die slangen en het zijn echt reuzachtige beesten, 2.5 meter lang. Ik vroeg wat die dieren allemaal te eten kregen, voornamelijk konijnen,muizen en soms gaat hij op pad en als hij dan een kat of hondje vindt neemt hij die mee als voer voor de slang.
De wedstrijd Duitsland-Spanje hebben we in de kamer naast ons gezien, bij mensen die daar ook woonde. De eigenaar vroeg wat ik in m’n thee wilde maar hij was op een gegeven moment nogal in de war toen hij vroeg wat ik erin wilde: Do you want milk in your tea,sugar with your milk,milk with sugar ehhhh.. Vervolgens keek hij even verdwaasd om zich heen of dat iemand hem kon verlossen haha. Hij ging nog even een jointje draaien, het zou me niks verbazen als hij een hele wietplantage ook nog had in z’n achtertuin.
Onze reis ging verder richting Durban, geen fijne stad vind ik zelf. Veel gevaar, voor onze neus werd er bijna een tas gerold.Het is heel anders dan Kaapstad. De samenstelling van de bevolking is hier ook anders, ik denk 90-95% zwart van wat ik gezien heb, vrijwel geen blanken. Kaapstad is ook een stuk westerser als je de winkelcentra ziet, ziekenhuizen,straten en veel meer politie vergeleken met hier.
Maar voordat we hier aankwamen was ook een hele beleving opzich. Gisteren hadden we weinig kunnen zien tijdens het rijden qua uitzicht, omdat het al zo vroeg donker was, maar we bleken dus langs dorpjes te rijden die allemaal heel erg primitief waren. Langs de weg overal prachtig geklede vrouwen die tonnen water op hun hoofd hadden, manden met wasgoed, stro wat ze naast de weg vonden, zakken met fruit, en dat alles op hun hoofd. De mannen zag je vaak met een aantal beesten. Overal langs de weg zag je ook geiten, ezels,paarden, koeien,honden, het was echt alsof je terug ging in de tijd.
In Durban hebben we weer overnacht in een backpackerhostel, het werkt vaak zo in die hostels: Je kunt kiezen uit een privekamer of een dorm, waar je met meerdere mensen in slaapt.Zijn ook vrijwel altijd stapelbedden. Verder is er een keuken waar je gebruik mag maken van de pannen,glazen, bestek etc zolang je het zelf ook weer afwast. Er staat ook een koelkast waar je je spullen in mag zetten dmv een briefje met je naam en de datum erop. Na ongeveer een week wordt de hele koelkast dan opgeruimd om te voorkomen dat er dingen staan te bederven. We zijn nog verder naar Swaziland, Drakensbergen en Lesotho geweest, echt prachtig was het daar! Die blog komt later anders wordt het wel een heel lang verhaal! Straks vertrek ik voor 12 dagen naar Namibie met mn collega waar ik ook erg naar uitkijk!
Tot snel!