Townships,WK en MTV - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Townships,WK en MTV - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Townships,WK en MTV

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

03 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Stage zit erop! Vanaf nu gaat het heel snel, nog 4 weken en dan zit ik weer in het inmiddels tropische Nederland!

Dit weekend townshiptour gedaan. We zijn naar Langa(met zo’n 200.000 inwoners) en Khayelitsha( de grooste met 1 miljoen inwoners) geweest.We komen er vaak langs dus we wisten al een beetje hoe het eruit zou zien. Overigens moet je daar ook niet komen als het donker is of zonder gids..
Als eerste naar een soort clubgebouw waar de kindjes een voorstelling opvoerden. Doordeweeks oefenen ze voor hun dansjes en leren ze schalen etc te maken en in de weekenden stellen ze het open voor publiek. Ontzettend mooie muziek die ze maken, de kindjes gingen helemaal uit hun dak. Vervolgens gingen we verder door de townships, het zijn echte krotten, mensen hebben echt niks. Kindjes die op straat spelen(de kinderen zijn overigens vrij van school ivm WK, ze willen de auto’s van de weg houden). De was die je overal ziet hangen,(hangt gewoon naast de weg) kleine winkeltjes, wat vaak bestaat uit een paar aardappelen en tomaten.. Als het regent in de krotten regent het gewoon binnen.
We hebben een medicijnman bezocht, echt bizar hoe het eruit zag. Het was een soort schuurtje, werkelijkwaar helemaal vol met flesjes,potjes,schedels,dierenvellen,echt stampensvol.Deze medijnman is een soort heilige in de township, je kunt naar hem toe voor al je klachten, ook ga je naar hem toe als je op zoek bent naar een 2e man of vrouw. Hij was gespecialiseerd in baby’s en kinderen en deze beste man legde uit hoe alles in zn werk gaat. Je legt je klacht uit, vervolgens pakt hij je hand en hij voelt waar het probleem ligt. Dan gaat hij wat rommelen met al zn potjes en maakt daar een medicijn van.

Afgelopen weken heb ik in het restaurant gewerkt, voornamelijk achter de bar. Had erg relaxte werktijden, van 10 tot 5, ideaal!
In m’n laatste week was er een filmploeg aan het filmen opeens,de presentator was een jongen van begin 20, beetje glad type, hele foute kleding ook overigens. Hij was aan het presenteren over het restaurant, voornamelijk over onze sushibar. Na wat heen en weer gefilm etc kwam er iemand van het team naar m’n collega toe of dat we ook op tv wilden. Die vond het allemaal wel prima, en even later kwamen ze naar mij toe. Ze hoorden aan m’n accent dat ik buitenlandse was en dat vonden ze helemaal prachtig en wilden mij ook in het programma(you look Spanish!!!!). Ik had alleen nog niet echt goed begrepen voor welk programma het nou was. Het bleek dus MTV Zuid-Amerika te zijn, met jawel ,27 miljoen kijkers. Alles was in het Engels, wat ik eigenlijk wel wat vreemd vind achteraf aangezien de meeste landen daar spaanstalig zijn.
Maar oke, als eerste moesten we met die presentator aan de sushibar zitten en doen alsof we vrienden waren. Wat eigenlijk inhield over koetjes en kalfjes praten en eigenlijk was het gewoon allemaal nep. Corona was de sponsor dus dat moest allemaal goed in beeld en ondertussen sushi eten. Alleen er waren alleen stokjes, en daar kan ik niet zo goed mee eten. Dus op een gegeven moment was ik enorm aan het hannessen met die dingen,sushi viel er steeds af etc. Cameraman moest er nogal om lachen dus ik denk dat het allemaal op tv komt..

Een hoogtepunt is natuurlijk de wedstrijd Nederland-Kameroen! Wat was dat gaaf, het was 1 zee van oranje. De hele sfeer in het stadion, echt te gek! Bij de ingang van het stadion werd eerst een paar keer je kaartje gecontroleerd en werd er even snel met een metaaldetector gecontroleerd. Alleen niet heel erg goed want m’n telefoon zat in m’n shirtje en daar werd niks over gevraagd. Wat ik wel heel raar vond is dat flesjes mee mochten, maar de dop moest je afgeven. Waarom dat was wisten ze zelf ook niet.
Toen in het stadion.. Dan zie je opeens het NL elftal, de camera’s, de coaches.. Het is een apart idee dat er 10 miljoen NL naar zitten te kijken en jij zit gewoon in het stadion. Er hingen ook schermen en als de coach in beeld was kon jij gewoon rechtstreeks naar de coach kijken, alles is echt live, er zat ook geen vertraging in de beelden.
Ik had het geluid van de vuvuzelas wel erger verwacht, maar zolang er niet in je oor getoeterd werd viel het allemaal wel mee. Het enige wat ik echt jammer vind is dat ik het 1e goal gemist heb. Het was bijna halftime en ik wilde even snel voor de break naar de wc gaan, voordat iedereen zou gaan.

Vanaf nu heb ik vakantie, plan is om van de 5e t/m de 14e naar Durban en misschien nog Swaziland(is een apart landje in Zuid-Afrika) en vanaf Kaapstad daarna naar Namibie te vliegen. Dan zit het er helaas weer op en is het tijd om naar NL te gaan! Het zal wel even wennen worden, opeens lang licht, kan gewoon in het donker fietsen, Nederlands praten, van die kleine dingen eigenlijk. Ik kijk er ook weer heel erg naar uit, heb vrienden en familie bijna een jaar niet/nauwelijks gezien.

Tot snel!

• 06 Juli 2010 - 16:43

Ma:

hahaha, jij kan leuk schrijven!
    ik kijk er ook naar uit om je weer te zien!
    Geniet nog van je laatste weken!
    Ma

• 11 Juli 2010 - 15:40

leuk verhaal weer! haha super leuk dat je daar gewoon op mtv komt!
    ben net terug uit frankrijk, was erg leuk! geniet van je laatste weken/dagen daarzo en tot snel!