Been there, don det! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Been there, don det! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Been there, don det!

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

05 September 2016 | Laos, Don Det Tok

Hi,

Zo'n 3 weken in Cambodja zitten erop! Het land heeft me positief verrast. Mooie natuur, ontzettend aardige mensen, tropische stranden, ontzettend lekker eten en alles erg goedkoop. Voor 3 dollar per nacht inclusief zwembad, handdoek, warm water, licht en elektriciteit kan ik niet klagen! Daarnaast een maaltijd van 2 dollar, voor zo'n 10-15 dollar kwam ik de dag wel door!
Wat mij vanaf het begin opviel in tegenstelling tot andere landen: zo ontzettend veel kinderen! (Je zou denken dat je dan veel zwangeren ziet, maar die heb ik dus amper gezien. Misschien dat de mannen hun vrouwen als een soort huisdier binnenhouden als ze zwanger zijn?)

Als eerste ben ik in Siem Reap begonnen, een ontzettend toeristisch stadje maar erg relaxte sfeer. Daar heb ik met een Duits koppel opgetrokken, we zijn naar Ankor Wat gegaan, wat het grootste religieuze gebouw ter wereld is. Angkor was de hoofdstad van het Khmer rijk tussen 800 en 1432 ongeveer heel Zuidoost-Azië domineerde. Het is gigantisch, zo'n 400 km² vol met tempels. Persoonlijk was voor mij 1 dag genoeg, heb de bekendste tempels gezien en het was zo enorm druk met toeristen, niet normaal.
Na een paar dagen naar Phnom Penh afgereisd, de hoofdstad van Cambodja. Nadat er een poging werd gedaan om mijn tas of telefoon te stelen ben ik dan toch aangekomen bij mijn hostel. Het zogenaamde "bag snatching" vanaf de scooter is in deze stad nogal een probleem, maar gelukkig misste hij.
Behalve dat deze stad de hoofdstad is van Cambodja bevindt zich hier ook één van de bekendste killing fields van Cambodja. Onder het regime van Pol Pot zijn er tussen 1975-1979 zo'n 1.7 miljoen mensen vermoord, op een bevolking van 8 miljoen..
Het is ongelooflijk verdrietig wat er zich hier heeft afgespeeld. Slachtoffers waren voornamelijk Cambodjanen die niet in het agrarische systeem van de Rode Khmer pasten. Mensen die enigszins intellectueel waren, of soms als je alleen maar een bril droeg was al voldoende reden om te moorden. Mensen werden met vrachtwagens vol naar deze killing fields gebracht, waar ze gemarteld werden, kogels waren namelijk te duur. Babytjes en kinderen werden tegen een boom geslagen, met het principe dat de hele familie maar gelijk dood moest.
Op deze plek zijn er weinig overblijfselen meer, omdat na deze tijd de bevolking zo ontzettend boos was dat ze alles met de grond gelijk gemaakt hebben. In de plaats daarvan zijn er een aantal "monumenten" neergezet.
Deze plek heeft veel indruk gemaakt, onvoorstelbaar wat zich hier allemaal heeft plaatsgevonden. Nog altijd worden er in dit gebied botten en kledingstukken gevonden, voornamelijk tijdens het regenseizoen.

Omdat ik de zee toch wel een beetje begon te missen ben ik verder afgereisd naar het zuiden van Cambodja, Sihanoukville. Wat ook meespeelt, dat Duitse koppel had constant ruzie, op een gegeven moment was ik er wel klaar mee.
Gelukkig snel nieuwe vrienden gemaakt, een Nieuw Zeelander. Uiteindelijk zijn we nog zo'n 1.5 week samen opgetrokken. Enorm veel lol gehad samen. Vanaf Sihanoukville kan je de boot nemen naar Koh Rong, echt tropisch mooi daar! Een boottour gedaan, waar ik vissen heb gevangen ZONDER hengel die een kwartier later op de BBQ lagen.
Vanaf het zuiden langzaam weer naar boven gereisd in etappes, naar de grens met Laos. Ik kan niet zeggen dat reizen in de bus saai is in Cambodja. Het verkeer is hier wat bijzonder, er lijken weinig regels te bestaan.Overigens geldt dit voor heel Azië. Ik ben toch altijd wel blij dat ik heel op mijn eindbestemming aankom..
Met zn 5en op de scooter, inhalen op een doorgetrokken streep, en zebrapaden zijn er niet om te stoppen voor voetgangers, nee juist een reden om nog extra gas te geven.

Sinds een paar dagen ben ik nu in Laos, op het eiland Don Det. Het eiland ligt in het moerasgebied Si Phan Don en betekent "4000 eilanden". Deze eilandengroep ligt middenin de Mekong delta, tegen de grens met Cambodja.
Er is niet zo heel erg veel te doen hier, in je hangmat de prachtige zonsondergangen zien, lezen en het eiland rondfietsen zijn misschien wel de grootste attracties. Voor 1 euro heb je hier een hele dag een fiets en heb ik gefietst tussen de rijstvelden. Verder is het af en toe even stoppen voor een varken of een buffel die wil oversteken die hier gewoon wild rondlopen. Het lijkt hier wel één grote boerderij, alles loopt maar los overal:kippen,kuikens,buffels,eenden,varkens, honden, katten.
Ze hebben op dit eiland niet echt slaapzalen maar meer bungalowtjes. Mijn eerste bungalow kostte maar 3 euro, maarja zonder licht en een grote spin in de badkamer is toch ook niet alles. Ik ben dus maar geswitched naar een "luxe" bungalow.Alleen hier valt het water geregeld uit, waar ik uiteindelijk nu dus beter bij af ben??
Het is fijn om even bij te kunnen slapen na al die nachten in slaapzalen waarbij er mensen om 4 uur s'nachts dronken binnen vallen, of het een goed idee vinden om s'ochtends om 5 uur op het gemakje tas in te pakken omdat ze een bus moeten halen.

Planning is tot ongeveer de 22e in Laos te blijven, want daarna ga ik naar Indonesië, naar Sumatra!

Liefs, Rosalie

  • 05 September 2016 - 10:25

    Marga:

    Hoi Roos, wat een fantastisch verhaal weer! Lekker genieten!
    Ma

  • 09 September 2016 - 18:37

    Marleen:

    Je maakt tenminste nog eens wat mee. En je schrijft t ook zo leuk dat ik me gelijk voor me ziet. Hl Vl plezier en blijf goed op jezelf passen.
    Denk weleens zaten wij er ook maar. Laptop mee en af en toe inloggen ff werken. En verder genieten. Tot horens liefs

  • 12 September 2016 - 10:52

    Marianne:

    Heeey Roos,

    Bedankt weer voor het 'Escape from reality-moment' tijdens het lezen van je reisverslag; ... kantoor...
    Do I need to say more ;-)

    Heerlijk om even met je mee te 'be-leven'; schrik wel van je "Bag Snatching" ervaring.
    Ik droeg mijn handtas altijd kruislings over m'n borst, dan slepen ze je in persant mee wanneer ze je tas zouden pakken. Beetje tegenwicht geven aan die patjakkers!

    De Killing Fields lijken me inderdaad ongelooflijk indrukwekkend en iets wat je bij zal blijven.
    Daar wordt je stil van...

    Mooi om de foto's te zien van de lachende en enerverende kinderen. Het fietspaadje tussen de rijstvelden, ik fiets in gedachten met je mee hoor!

    Fijne tijd nog en ik kijk weer uit naar je volgende avonturen;
    Doe voorzichtig in het chaotishe verkeer!

    Doe-ooeeeiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Don Det Tok

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 22380

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: