Cederbergen en WK gekte! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Cederbergen en WK gekte! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Cederbergen en WK gekte!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

09 Juni 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey,

Op dit moment gaat het WK bijna van start, vrijdag al! Zuid-Afrika is er klaar voor!
-Overal waar je komt zie je vlaggen hangen, supermarkten, hotels, winkelcentra etc etc
-Auto's hebben allemaal vlaggetjes op hun auto,deze worden
massaal verkocht door de verkopers op straat. Al hun waar is inmiddels ingeruild voor deze vlaggetjes en de zogenaamde mirror covers.
-Ook de winkels hangen vol met wk prullaria, je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het.

Wat ik zo leuk vind is dat je duidelijk kunt merken dat de bevolking enorm trots is op hun land. Soms komen er afrikanen naar me toe om hun trots te uiten en beginnen ze over het Zuidafrikaanse voetbalteam Bafana Bafana.Ze zijn ervan overtuigd dat ze wereldkampioen worden. Elke vrijdag zijn de mensen in het geel, om hun support te tonen aan het team.

Elke keer weer blijf ik nieuwe dingen zien dat ik in mezelf even hard moet lachen
-In sommige winkels kun je nu niet meer met briefjes van 200 Rand(20 euro) betalen, want dat bedrag nemen ze niet aan.Tijdje terug moesten we in een parkeerautomaat 8 rand betalen en we deden er een briefje van 100 in. Gaat niet, bedrag te hoog...
-Hoewel het hier winter is en de temperaturen nogal verschillen tussen de 15 en 25 graden hebben de Afrikanen het steenkoud.Ze zijn dik ingepakt met sjaal,winterjas,muts,handschoenen enzovoort terwijl ik nog in m'n tshirt loop.
-Ik gebruik nu naast de bus ook de kleine taxibusjes. Ik kan er al een boek over schrijven haha. Het zijn kleine busjes waar zo'n 12 mensen in kunnen. Ik was er nogal huiverig voor omdat ze vaak roekeloos rijden, maar ik wilde het toch eens meemaken.
Je stapt in, en het kost je 4 rand(vorige keren betaalde ik 4.50,dus misschien ben ik opgelicht voor 5 eurocent of is dit de nieuwe wkprijs haha)en het geld wordt doorgegeven naar voren. Het eventuele wisselgeld wordt op die manier weer zo doorgegeven naar achter. Naast de bestuurder zit degene die het geld beheert en af en toe ook z'n raam opendoet als er mensen lopen en toetert en daarbij handbewegingen maakt met z'n handen om aan te geven welke kant het busje heengaat zodat de voorbijgangers weten of ze in moeten stappen of niet.Hoe de busjes ervanbinnen uitzien: sommige hangen letterlijk met plakband aan elkaar, soms denk ik: deze komt nog niet eens 10 meter verder haha.In sommige zijn ware muziekinstallaties, waar typische afrikaanse muziek in afgespeeld word. Soms kan je niet eens normaal zitten, rugleuningen die missen en ga zo maar door..

Afgelopen weekend zijn we met het huis naar Cederbergen gegaan om te gaan klimmen. De reis duurde wat langer dan verwacht dan de 2.5 uur, namelijk 6 uur..Een korte samenvatting:
-Problemen met de auto's,auto 1 miste een raam,auto 2 had problemen met het stuur en lekke band en bij auto 3 was het net een zwembad achterin.
-Afslag gemist waardoor we opeens midden in de woestijn stonden. Op een gegeven moment begonnen we toch te twijfelen of dat we goed zaten en zijn toch maar uitgestapt. Eerst nog een klein feestje gebouwd, bier uit de auto gepakt, muziek keihard aan..
-De wegen waren niet optimaal,meeste door gravel.De auto trilde zo enorm, ik was even bang dat de ramen eruit zouden vallen..
Uiteindelijk zijn we aangekomen op de bestemming,zegmaar the middle of nowhere, er was niet eens bereik van je telefoon, verder hoordje je er ook niks, alleen af en toe een paar vogels. Eerst hebben we lekker gebarbecued, daarna sterren gekeken, heb nog nooit zoveel sterren bij elkaar gezien, heel helder ook.De volgende dag eruit, want, zou drukke dag worden, berg beklimmen!
Het was een soort Tafelberg part 2, maar met hindernissen. De berg was 600 meter hoog, met hindernissen.Denk hierbij aan door hele smalle ruimtes moeten, elkaar helpen met over stukken komen etc. Ging allemaal goed, ik had het wel even moeilijk toen we vlak naast de afgrond stonden..
Op tijd weer terug, want het is hier al vroeg donker(half 6 is het donker).

Op dit moment werk ik in het restaurant, vorige week in de keuken gestaan,en op dit moment hou ik me bezig met voorraadbewaking. Orders plaatsen, rekeningen betalen etc. Volgende week staat bar op het programma en de week erop werk ik als hostess/serveerster. Ik hoop dat het dan wat drukker wordt want op dit moment is het hotel zo goed als leeg.Heel af en toe zal ik weer teruggaan naar de receptie, want er komen een heleboel Nederlanders en Duitsers aan en ze hebben me gevraagd om die te helpen.

Morgenavond begint het feest pas echt los te barsten in Kaapstad, er is namelijk een groot dansfestival in de stad, en vrijdag de openingsmatch. Dit weekend ga ik mee met een townshiptour, zal erg heftig worden. Ik ben al eens eerder heel kort in een township geweest,de tranen stonden in m'n ogen om te zien hoe deze mensen leven. De ladies van de housekeeping komen er ook vandaan en wat ik soms allemaal moet aanhoren, erg verdrietig is het.
Ik hou jullie op de hoogte tijdens het WK

Liefs, Rosalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 22409

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: