Eerste week zit er op! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Eerste week zit er op! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Eerste week zit er op!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

22 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey,

De eerste week zit er weer op! Erg veel nieuwe indrukken, ben dan ook helemaal gesloopt. Zondag ben ik aangekomen en maandag ben ik begonnen met mijn stage. Ik werk in een 4 sterren hotel en op dit moment sta ik front office, receptietaken etc. Het is op dit moment erg rustig, wat je niet zou verwachten aangezien het nu hoogseizoen is. De seizoenen in Zuid-Afrika zijn namelijk tegenovergesteld aan Nederland, als het winter is in NL is het zomer in ZA. Kaapstad is een stad van extremen, dichtbij het vliegveld zijn complete wijken van townships, waar echt geen einde aan lijkt te komen. Deze mensen hebben echt helemaal niks, alleen een paar golfplaten waar ze in wonen.Mijn huisgenootje zei dat de grootste township 1 miljoen(!!) inwoners heeft.Doordat er zoveel armoede is wordt er erg veel gebedeld en is de criminaliteit erg hoog. Als je een stukje door rijdt kom je langs de mooiste huizen, de duurste auto’s, de Porches vliegen je daar echt om de oren.
De bevolking is overwegend zwart, ik schat 85 tot 90% zwarten en de rest blanken

Er komt heel veel bij front office kijken, niet alleen de check in&check outs, maar ook moet alle gegevens op papier staan wat in de computer staat, voor als de stroom uit valt.. Maar ook proberen we de gasten op een leuke manier te verwelkomen. Zo zijn er afgelopen week een aantal dokters gearriveerd, toen hebben we spuiten met snoepjes gevuld. Tijdje terug was er iemand van een bekend tv programma in ZA, en toen is heel zijn kamer in die stijl gedecoreerd.
Het zijn vooral businessmensen, vaak blijven ze maar 1 of 2 nachtjes. Op dit moment niet veel mensen die echt voor langere tijd blijven. Klantvriendelijkheid is echt enorm belangrijk, tegenover gasten moet je echt super beleefd zijn, en als de telefoon gaat moet je een paar standaard zinnen zeggen en dat moet zelfs nog op een bepaalde toonhoogte.

Ik heb echt ontzettend leuke en lieve collega’s, de sfeer onder het personeel is erg goed. Ik heb nu al een paar keer helemaal dubbel gelegen om mijn collega’s, de meesten hebben echt geen idee hoe het buiten ZA is. Ik vertel ze veel over Nederland en ik vertelde dat het sneeuwde in NL. Hebben jullie dan ook beren? Nee, die hebben we niet. Hebben jullie dan wel giraffen,leeuwen en olifanten? Nee, die hebben we ook niet, alleen in dierentuinen. Een andere collega van maintenance begint elke keer over het red light district . Ik had wel verwacht dat de rest van de collega’s wist wat dat was, niet dus. Die gezichten toen ik uitlegde wat het was..
Een andere collega dacht dat Nederlanders allemaal op klompen lopen . Ze zijn ook echt allemaal ontzettend nieuwsgierig, ik was klaar met werken en voor de balie staan een paar banken waar gasten vaak wachten en internetten. Ik was aan het skypen met mijn beste vriend daar en opeens hoorde ik vanuit de balie: Rosalie, met wie ben je aan het praten? Mag ik ook met hem praten? Toen ben ik dus met mijn laptop verhuisd naar achter de balie en heb ik daar verder geskyped. Klanten keken wel een beetje raar..

Ik zou eigenlijk moeten werken van 8 tot 5, maar omdat ik nog geen fiets heb, heb ik met een meisje mee kunnen rijden die van 9 tot 5 werkt. Ik hoop deze week een fiets te kunnen kopen zodat ik een stuk minder afhankelijk ben. Verder zal ik ook een aantal night shifts doen en weekend shifts. Half maart zal ik verhuizen naar Food&Beverage, buffet etc. De werktijden zullen dan weer anders zijn maar dat vind ik juist wel fijn.

Ik heb ondertussen al kennis gemaakt met mijn huisgenoten, erg leuke mensen! We zijn met zn 10en, ik deel een kamer met Kim en de keuken en woonkamer zijn gemeenschappelijk. Eten doen we vaak samen omdat iedereen ongeveer tegelijkertijd klaar is, erg leuk dus!
Vrijdag was er een feestje omdat er een huisgenootje(Jannick) jarig was. Zaterdag zijn we gereden naar Cape Agulhas, het meest zuidelijke punt van Afrika. Daar zijn we gaan overnachten in een backpackershotel, maar eerst groot feest compleet met de bekende Zuid-Afrikaanse braai! De volgende dag zijn we om half 7 opgestaan, ontbeten en toen weer naar het strand vertrokken want we zouden gaan tuben en surfen! Tuben was echt super leuk, je zit dan op een soort kussen met een aantal en je wordt dan getrokken door een boot die steeds harder gaat en het doel is dus niet eraf te vallen.
Surfen was ook erg leuk, maar ik heb er niet echt veel talent voor haha. Valt niet mee om goed op die plank te komen, dan op het goede moment de golf te pakken en dan gaan staan was al helemaal een uitdaging!
Eind van de middag zijn we terug gereden naar Kaapstad en hebben in het centrum nog ergens wat gegeten. Erg lekker en voor weinig gegeten. De prijzen hier zijn een stuk lager, zo kan je voor 5 euro echt heerlijk eten, een drankje kost gemiddeld 1 euro.
Om de taal moet ik soms echt nog hard lachen, toen we op de tube zaten klonk het opeens vanaf de boot: Moet nie broek verloren nie!!! Ze hebben voor heel veel dingen ook echt grappige woorden, zo vroeg er een collega: Eet jij ook wokkietokkie? Dat blijken dus de poten van een kip te zijn.
Er is me al een aantal malen gevraagd naar mijn adres hier, dat is:
97 Hopley Road
Table view
7441
Cape Town
South Africa

Hou er rekening mee dat het ongeveer 2/3 weken duurt voordat het aankomt!
Ik heb ook een zuid afrikaans 06 nummer: (0027)0721290458
Dan is er ook nog een vaste lijn in huis: (0027)215564036. Als je tegoed opwaardeert op je skype account kan je op dat nummer voor ongeveer 3 cent per minuut bellen. Er zijn ook diverse websites die met een code werken en zo ook erg goedkoop kunt bellen. Echt skypen wordt voor mij wat lastig omdat er maar een beperkt aantal mb is in het huis en skypen erg veel mb vreet. Er zijn wel internetcafe’s, maar durf het niet aan om met mijn laptop daarheen te gaan. Een huisgenootje van mij was bijna beroofd..Na het werk kan ik ook skypen, maar dan ook moet ik met mijn laptop over straat…Ik zal zo snel mogelijk een aantal foto’s posten!
Liefs,

Rosalie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 22435

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: