Corcovado regenwoud - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Corcovado regenwoud - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Corcovado regenwoud

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

14 April 2011 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Hola,



Ik heb er weer een drukke week opzitten, dit keer ben ik naar het regenwoud van Costa Rica gegaan!

Ik wist dat het al een lange reis zou worden, en ook dat het lastig zou zijn om buskaartjes te vinden, want er gaan weinig bussen hierheen omdat voornamelijk tours hierheen gaan met eigen transport. Zaterdag dus een taxi aangehouden en ben naar het eerste busbedrijf gegaan waar ze die weleens zouden kunnen verkopen. Helaas, verkeerd! Ik werd naar een ander bedrijf gestuurd. Ook daar mis helaas! Daar zeiden ze, nee je moet naar dit bedrijf, ook daar hadden ze helaas niet... Gelukkig reed de taxichauffeur me overal mee naartoe en zou hij me veel minder in rekening brengen dan normaal. Achteraf heb ik hem ook veel te weinig betaald, maarja ik word ook zo vaak opgelicht door de taxichauffeurs..



We hadden ontzettend gezellige gesprekken, de taxichauffeurs zijn echt ideaal om je spaans mee te oefenen want ze kletsen echt de oren van je kop altijd. Hij vroeg opeens of ik van fruit hield, ik vond het een wat aparte vraag zo opeens maar ik zei dat ik hier veel ananas en pipa eet.(de nog niet volgroeide vrucht van een kokosnoot, maar smaakt verder hetzelfde als een kokosnoot). Hij stopte bij een fruitwinkeltje en kocht een pipa en een stuk ananas, alsjeblieft, voor jou! Haha, dit had ik echt nog niet eerder meegemaakt. Hij kwam met het idee om nog naar een andere plek te gaan waar allemaal hele kleine bedrijfjes zitten, en ook daar hadden ze niet. Maar ik dacht, ik geef niet op, want ik wist gewoon dat er tickets te koop zijn. En toen eindelijk, bij nummer 7 inmiddels had ik raak! Mn reis zondag kon beginnen!



Ik heb vanaf San José de bus genomen naar Puerto Jimenez, wat 9 uur is. Daar aangekomen ben ik op zoek gegaan naar een bedrijfje wat tours organiseert en zo heb ik voor de volgende 3 dagen een tour geboekt door het park van Corcovado. Maandag zou ik om 7 uur eerst met een klein vliegtuigje 15 minuten vliegen naar de ingang. De begraafplaats lag echt pal naast de landingsbaan, geen enkele scheiding oid. Gelukkig dat ik geen vliegangst heb.. Alleen, om 7 uur, geen piloot! Iemand anders vertelde dat het pas om 11 zou gaan. Dus tot 11 uur gewacht, en toen kwam de piloot.. "oh, maar dat gaat niet lukken nu hoor, ik heb eerst brandstof nodig". Uiteindelijk om 2 uur eindelijk naar het park gevlogen samen met een Amerikaanse. De landing was ook wel weer wat bijzonder, want dat was een landingsbaan gemaakt van gras.



In het park hebben we samen nog wat rondgelopen en wat gedronken en vervolgens ging zij weer terug. Ik zou me aansluiten bij een groepje wat al onderweg was, 2 spaanse meiden. Zij kwamen vervolgens aan samen met de gids en hebben we samen de tenten opgezet. Het was daar echt heel erg basic, er stonden wat tentjes onder een afdakje, er was geen licht, douchen kon wel, maar koud water.



De volgende dag ging de wekker al om half 5 s'ochtends en zijn we het regenwoud ingetrokken. Het viel niet mee, want alles werd in het Spaans uitgelegd, maar het was een goede oefening! Ik heb enorm veel dieren gezien, papegaaien,krokodillen,tocanen,tapir,aapjes. De aapjes vind ik 1 van de leukste dieren daar, ze zijn constant aan het spelen hoog in de bomen en zwaaien dan van de ene boom naar de andere boom. Ik baalde wel enorm van m'n camera, want doordat ik maar een zoom heb van 3 heb ik helaas niet alle dieren kunnen fotograferen. Savonds regende het vaak, het is echt met niks te vergelijken, het komt dan echt met bakken uit de hemel



Ook dinsdag weer gaan hiken in het regenwoud, ik had echt een supergoede gids! Elk geluidje wist hij precies welk dier het was, en ook als hij een dier zag kon hij precies de naam zeggen. Het was niet dat hij zomaar wat zei, want hij pakte zn boekje erbij om het aan te wijzen. We zijn teruggegaan met de boot, nog schildpadden gezien en ook haaien.

Woensdag was het weer tijd om terug te gaan naar San José, want ik moet echt m'n scriptie afmaken. Het schiet opzich al best op, ik ben begonnen met m'n onderzoek. S'ochtends leer ik Spaans,en smiddags werk ik aan m'n scriptie. Ik heb grammaticaboekjes gekocht en maak dan s'ochtends oefeningen en laat ik vervolgens nakijken door collegas's. Spreken gaat al erg goed, maar schrijven is wat lastig, ik heb bijvoorbeeld een hoop woorden geleerd en heb geen idee hoe je dat schrijft, of de wanneer accenten in het spaans op de woorden, geen idee..



San José zelf is trouwens niet echt een mooie stad, het heeft eigenlijk weinig bijzonders. Maar ik vind het ideaal om hier te wonen, omdat de lange afstandsbussen hier beginnen of eindigen, vrijwel alles gaat via San José. En dat maakt het juist weer ideaal om te reizen. Het verkeer is hier echt compleet gek, vrijwel elke dag zie ik wel botsingen. Een vriendin van mij leert nu autorijden, dus ik vroeg hoe dat hier dan ging, hebben ze ook van die rijscholen zoals in NL? "nee, een vriend of familielid leert me hier rijden, en verder heb ik nog een toets over de verkeersregels, maarja, ik kan ook gewoon de antwoorden kopen".
Het is hier niet echt gevaarlijk, alleen is het wel beter om s'avonds niet op straat te lopen etc. Het ergste wat er hier eigenlijk kan gebeuren is dat je wordt opgelicht voor een paar euro. Ik heb zelf nog nooit een vervelende ervaring meegemaakt hier. De mensen zijn hier ontzettend vriendelijk, ik verdwaal nogal eens omdat alles zo op elkaar lijkt hier in de stad en sommige bieden zelfs om mee te lopen als het niet te ver is.



Ik heb al m'n eerste kaartje binnen, ik had nooit verwacht dat het zou aankomen met de adressering hier, maar wel dus! Ook nog eens erg snel, minder dan een week!

Er is wel 1 ding waar ik echt een gigantische hekel aan heb gekregen hier en dat is winkelen. Ze sleuren je nog net niet de winkel in, en als je ze bedankt voor het aanbieden voor hun hulp maar dat niet nodig hebt blijven ze je achtervolgen, echt enorm irritant. Maar daar heb ik wat opgevonden, ik doe voortaan alsof ik alleen Engels kan, aangezien ze dat hier bijna niet kunnen. Werkt wel goed moet ik zeggen! Maarja, aan de andere kant, met de adressering hier worden er geen folders verstuurd..Ook webshops kennen ze hier niet echt.

Het is bijna semana santa, wat betekent dat heel centraal amerika een week vakantie heeft. Ik wilde een weekje naar Nicaragua gaan maar aangezien iedereen dan op reis is en alles zo overvol is heb ik die plannen maar verschoven en ga ik hard aan m'n scriptie werken.

Pura vida!




  • 18 April 2011 - 13:44

    Charlotte:

    Super..!!!!! :D
    Wat een prachtige foto's ook!
    Deze week skype?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Jiménez

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 22402

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: