Miami of the south - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Miami of the south - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Miami of the south

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

23 Maart 2011 | Panama, Panama-stad

Hola,

Deze week heb ik een weekje vakantie genomen, en ben ik wederom weer alleen op reis gegaan, naar Panama. Vorige week vrijdag heb ik de bus genomen naar Puerto Viejo,wat 5 uur van San José is en dat ligt dichtbij de grens met Panama en staat bekend als de reggaestad van Costa Rica. Allemaal van die rastafiguren ook, af en toe een wietlucht en ook een aantal keren dat ze naar me toe kwamen: pssstt, you want some good stuff my friend?
In het hostel was er savonds ook een barbecue waar ik echt heerlijk heb gegeten en savonds ben ik naar een barretje gegaan. Ik heb echt een superleuke avond gehad, hoewel ik toch alleen ben. Wat ik enorm leuk vind aan alleen reizen is dat je erg snel aanspraak hebt en precies kan doen wat je zelf wilt.


In het begin gingen de gesprekken nog wel in het barretje maar aan het einde was iedereen zo knetterstoned dat ik naar het hostel terug ben gegaan. Op drugsgebruik staan zware straffen in Costa Rica, of je nu marihuana hebt of Cocaine, drugs is drugs, er wordt geen onderscheid gemaakt in soft en harddrugs. Ik vroeg me dan ook af of het in dit stadje dan legaal was, en toen konden ze alleen maar heel hard lachen: als de politie je betrapt moet je ze afhankelijk van hun humeur tussen de 20 en 50 dollar cash betalen en vervolgens kopen ze er zelf wiet voor.

De volgende dag ben ik naar Bocas de Toro geweest in Panama, immigratie ging allemaal vrij soepel. Eerst een bus, een taxi en als laatste de watertaxi. Bocas del Toro is een eilandengroep en alleen bereikbaar per watertaxi.Dat zijn een soort speedbootjes, maar iets groter.De eerste dag heb ik een fiets gehuurd en ben wat rond het eiland gaan fietsen. De mensen daar hebben constant een glimlach op hun gezicht, iedereen begroet elkaar en werd er ook gezwaaid naar me haha. Bij 1 huis werd ik zelfs uitgenodigd om wat te drinken, wat uiteindelijk erg gezellig werd.
De volgende dag heb ik een tour gedaan, waar ik onder andere dolfijnen heb gezien en de verschillende eilandjes, echt heel erg mooi! Jammer was dat het heel erg bewolkt was en af en toe zelfs regende, dus ben niet meer op het srand gaan liggen. Wat erg jammer is aan dit eiland dat het toerisme enorm aan het groeien is, ik schat dat over 10 jaar het helemaal vol staat met van die enorme all inclusive resorts.

Toen was het inmiddels al maandag en heb ik weer eerst de watertaxi genomen, en toen 5 uur in de bus gezeten naar Boquete. Omdat ik al best laat aankwam heb ik niet zoveel meer gedaan, heb een barretje opgezocht om wat te gaan eten en wederom had ik weer aanspraak.
Dinsdag heb ik een koffietour gedaan, wat niet veel mensen weten is dat de beste koffie uit Panama komt. Was erg interessant en leuk, wist je dat het proces 16 stappen telt?
Ook dacht ik bijvoorbeeld dat als je dark roast koopt, je dan sterke koffie hebt maar dit is juist 1 van de lichtere. De groep bestond uit een aantal Amerikanen en toen de tour klaar was hadden ze plannen om te gaan hiken, of ik zin had om mee te gaan? Natuurlijk!!! En zo heb ik de hele dag met ze doorgebracht. Eerst wat gaan lunchen, wat trouwens sportgoedkoop was: een heel bord vol met eten én een drankje voor 2 euro! Eerst was het een halfuurtje met de auto om dat te bereiken en dat stuk zal ik nooit meer vergeten, om de 10 seconden: look at that!!! Wauw!!! oooohhh my goood! Ohja en vooral deze: Awesome!!!!!

Woensdag ging de wekker al om 5 uur sochtends en is mn reis begonnen naar de hoofdstad van Panama, Panama city maar het wordt ook wel ´Miami of the south´ genoemd door de locals.Dit omdat het precies zo is als Miami alleen wordt er Spaans gesproken ipv Engels. Deze reis duurde in totaal 8 uur. Het klinkt allemaal enorm lang al die reistijden maar eigenlijk gaat het nog best snel op de 1 of andere manier.
In Panama city gebruiken ze van die oude schoolbussen in allerlei felle kleuren, echt een heel grappig gezicht. Toen ik instapte en er allerlei discoclassics uit de luidsprekers schalden kon m´n dag verder niet meer stuk haha.
Vanavond ga ik denk ik vroeg slapen want de afgelopen dagen heb ik steeds maar heel weinig slaap gehad. Op het programma voor morgen staat Zona libre de Colon, een enorm shoppinggebied want met de huidige dollar koers(1 euro is nu ongeveer 1.4 dollar) kun je hier ontzettend goedkoop winkelen. (De munteenheid is hier trouwens ook de Amerikaanse dollar, wat ik eerst niet wist)
Daarna wil ik het beroemde Panamakanaal bezoeken. Vrijdag is m´n laatste dag hier en ga ik denk ik een nationaal park bezoeken en dan is het tijd voor m´n reis van 16(!!!!!) uur terug naar San José. Een paar dingen die ik niet goed begrijp in centraal amerika is dat ze warme dranken met een rietje drinken, en mag je geen wc papier in de wc gooien. Ook snap ik nog steeds niet hoe die adressering toch kan werken..

Hasta luego y saludos de Panamá

(Voor fotos zie Facebook en Hyves)

  • 24 Maart 2011 - 11:58

    Charlotte:

    Super verslag weer! :) Leuk dat je zoveel andere mensen hebt ontmoet en lekker kan rond reizen ed. Dat wc papier is denk ik omdat de wc's anders verstopt raken, tenminste, dat was zo in indonesie. zijn die toiletten gewoon niet op gebouwd ofzo. maar gebruiken de mensen daar wel gewoon wc papier? en staan er dan prullenbakken naast ofzo?
    we skypen snel weer! geniet nog van je laatste dagen panama en fijne reis terug! XX

  • 28 Maart 2011 - 14:07

    Charlotte:

    Haha de discobus jiehaa!! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Panama, Panama-stad

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 22397

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: