Fietsendrama,Tafelberg op en af.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu Fietsendrama,Tafelberg op en af.. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rosalie Cardon - WaarBenJij.nu

Fietsendrama,Tafelberg op en af..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rosalie

23 Maart 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hey,

Wat gaat de tijd snel! Eerste maand is alweer voorbij, nog 4.5 te gaan! Ik voel me sinds deze week eigenlijk pas echt thuis, het is hier ineens allemaal zo anders. In een huis met 9 anderen wat erg wennen is, en ook is hele Afrikaanse cultuur echt zo anders..Afgelopen weekend veel gebeurd.Vrijdag hebben we met het huis gebarbecued,zaterdag ben ik eerst naar een festival gegaan s’ochtends vroeg, waar ook Goldfish zou optreden, alleen helaas hebben we die gemist omdat we later op de dag nog naar een rugbywedsrijd zouden gaan. Wat we wel gezien hebben zijn een paar redelijke foute artiesten, sommige leken wel idols audities zo vals. Later op de dag naar een rugbywedstrijd met mn huisgenoten, niemand wist echt de regels, maar toch enorm veel lol gehad. Echt, wat een sfeer ook in dat stadion! Wat ook apart is dat het hele stadion vol zat met blanken. Rugby en voetbal zijn de 2 meest populaire sporten, tijdens een rugbywedstrijd zal het hele stadion vol zitten met blanken terwijl tijdens een voetbalwedstrijd juist meer zwarten zitten.
Zondag was de verjaardag van een collega van mij, maar ik had niet echt een idee wat ik kon verwachten. Al mijn huisgenoten waren ook uitgenodigd, en we gingen er allemaal heen van: benieuwd hoe een afrikaans feestje eruit ziet..
Het vond plaats in een hotelkamer in het hotel en toen we binnen kwamen een hele tafel vol met Whisky,wijn,enorm veel bier en een grote braai.In het begin waren we de hele tijd de enige maar later op de avond kwamen er steeds meer mensen binnen. Maar een beetje vage types, negers met zonnebrillen op,1 tje had een 3d bril op uit de bios:S Er liepen er 2 rond met van die grote professionele grote camera’s rond die alles aan het filmen waren.Heel apart, ze filmden alles, er was een man op zn gemakje aan het eten in zn eentje, gelijk kwam de man met zn camera en werd er helemaal ingezoomd hoe hij aan het eten was haha. Of toen ik wat drinken ging halen werd ik achtervolgd met die camera. Echt heel apart was het.. M’n huisgenoten en ik keken elkaar ook een beetje aan van: hmm, beetje apart allemaal hier.. Het bleek dat ze de dag ervoor ook al hadden gefeest en sommige hingen dan ook een beetje hun stoel.Later op de avond ging de muziek aan en hebben we met zn allen in de kamer staan dansen op afrikaanse housemuziek.Het was echt een hele ervaring weer..

Maandag was hier een feestdag en we hadden het idee om de Tafelberg te beklimmen. Maar hoe ik die op en afgeklommen ben.. om 06.00 ging de wekker en ik wilde eerst niet mee omdat ik die dag ervoor nogal wat gedronken had en het nog redelijk voelde, ook had ik maar 3 of 4 uurtjes geslapen.Toen op het allerlaatst moment toch besloten om mee te gaan.Heb me aangekleed en ben zo in de auto gesprongen. Verder 0 voorbereiding, dus hoe ik bovenaan ben gekomen.. halfdronken, op mn allstars,geen eten&drinken, maar het is gelukt! We hebben er ongeveer 2 uur over gedaan. Je kon terug met een kabelbaan maar die was stuk dus we moesten ook nog eens terug lopen, ook daar iets van 1.5 uur over gedaan.De volgende dag ben ik gaan werken maar ik kon bijna niet meer lopen van de spierpijn, mn armen(hoe ik daar nu weer spierpijn kan hebben…?) en mn benen deden echt enorm veel pijn. Wat ik trouwens tegenkwam onderweg op de Tafelberg: Jongen op zn slippers, oma met een stok en nog een man die zn hond aan het uitlaten was.

Het weekend ervoor ben ik echt in zo’n enorm mooie club beland, op de 30e verdieping van een groot gebouw, met uitzicht over Kaapstad. www.hemisphere.org.za is de website, is wel leuk om even op te kijken ;) Verder ben ik zaterdag nog met Kevin Signal hill opgereden, vanaf daar heb je ook uitzicht over Kaapstad. Die zondag zouden we eigenlijk een boottocht gaan maken tijdens zonsondergang met mn huisgenoten met onbeperkt champagne aan boord maar helaas waaide het te hard en ging het niet door. Nu hebben we het verzet over een paar weken..

Ik heb nu al een paar weken een fiets, maar elke dag problemen ermee. Ik heb denk ik elke dag een lekke band, ik maak ze niet eens meer want de volgende dag gaat die toch weer lek. Vandaag heb ik iets gekocht wat aan de binnenkant van mn buitenband komt, hopelijk helpt dat..
Hier heb je geen winkelstraten zoals je bij ons kent, je hebt hier alleen overdekte winkelcentra. Ik had een middagdienst en voordat ik naar mn werk ging ben ik daar nog even snel heen gegaan, snel mn fiets ergens neergezet maar toen ik terug kwam was mn fiets weg! Ze hebben hier enorm veel beveiliging in Kaapstad dus ik gelijk daarnaartoe en ze pakten hun walkietalkes en de rest van de beveiliging werd opgetrommeld. Maar omdat alles hier zo enorm traag gaat ben ik snel even weggegaan en bij een andere ingang gaan kijken. En daar stond mn fiets.. Toen ik hem wilde meenemen werd ik tegengehouden door de beveiliging, want waar dacht ik heen te gaan met die fiets? Er was net een melding gekomen van een meisje die haar fiets kwijt was en die fiets had precies dezelfde beschrijving. Toen ik vertelde dat ik dat was lieten ze me nog niet gaan, pas toen ik klopte qua uiterlijke beschrijving bij de andere security haha.

Vrijdag was het weer zover.. ik wilde weggaan, 2 lekke banden.. Maar ik geef niet op dacht ik en ik ben met de bus gegaan. De eerste bus kwam maar reed gewoon voorbij. Hij kon me niet gemist hebben want stond druk te zwaaien.. De volgende kwam, liet 1 neger binnen en toen ik wilde instappen gingen snel de deuren dicht. Toen de volgende.. Daar mocht ik gelukkig wel in maar binnenin zag ik nergens stopknopjes. Ik dacht nog: misschien moet je hier heel hard STOP roepen ofzo als je eruit wilt, geen idee.. Maar helemaal voorin was 1 klein zwart knopje waar je op moet drukken haha.
Dinsdag hoorde ik mn baas praten over sollicitatiegesprekken die ze moest houden vandaag tegenover een andere collega en toen heb ik gevraagd of ik daarbij mocht zijn, leek me wel leuk om te zien hoe het hier gaat. Was allemaal geen probleem. Opzich zit er in de vragen niet veel verschil, maar ik denk wel in de houding van de sollicitanten. Het is hier uitzonderlijk als een sollicitant zich heeft verdiept in het bedrijf bijvoorbeeld. Toch vreemd, want als je hier geen werk hebt heb je ook echt 0 inkomen, zou je denken dat ze dan juist enorm hun best doen.. Toevallig had 1 jongen wel de moeite gedaan om op te zoeken hoeveel kamers het hotel heeft, wie de directeur is etc, en mn baas was echt enorm verrast en was er helemaal van ondersteboven van. Andere sollicitant had echt geen idee toen we vroegen wat hij allemaal over het hotel wist. Wat ook wel grappig is, als ik zie hoe ze hier solliciteren. Ze geven een cv af wat net zo goed op een ouderwets typmachine gemaakt had kunnen worden, zelden een motivatiebrief(moet het bedrijf dan maar gokken op welke afdeling ze willen werken?).


Sinds deze week werk ik op de afdeling accounts, is nog best leuk eigenlijk. Nooit verwacht dat ik dit zou gaan zeggen haha. Ik controleer s’ochtends de rekeningen die de mensen van de receptie hebben afgerekend van de gasten, of ze alles goed in het systeem hebben gezet etc. Ook heb ik alle gegevens van gasten moeten checken die al hebben overnacht tijdje terug, sommige zijn bijv via een reisorganisatie gekomen, kloppen alle bedragen, zijn alle gegevens compleet etc. Dan moet dat allemaal weer geordend worden, wat echt een heel werk is. Ook heb ik moeten uitzoeken welke bedragen aan de verschillende bedrijven waar het hotel zaken mee doet betaald zijn, en welke nog niet.
Geen dag is hetzelfde in het hotel, er zijn echt dagen bij dat ik het hele hotel rondren, dan heb ik weer wat nodig van het restaurant, dan klopt er iets niet van de receptie, dan als het rustig is help ik bijvoorbeeld weer met een andere afdeling om alles klaar te zetten in de kamers.
Op deze afdeling blijf ik 4 weken, daarna 3 weken ga ik meelopen met de supervisor van Housekeeping en dan naar.. maintenance, jawel! Ik ga daar 2 weken heen, en ga dan dingen verven, dingen die kapot zijn vervangen, ze zijn nu bijv bezig badkamers te slopen.Dat was de enige afdeling die dan nog over zou zijn en het leek me ook wel handig om die dingen te leren voor als ik straks op mezelf ga wonen;)
Ik heb mn schema een beetje omgegooid, ik zou nu in het restaurant moeten zitten eigenlijk maar het leek me achteraf toch wel leuk juist als ik tijdens het WK in het restaurant zit.Aan het einde heb ik dus de volgende afdelingen gedaan: Frontoffice, maintenance,restaurant,marketing,reserveringen en accounts. Superleuk want je ziet echt alles van een hotel en het is ook echt nooit saai! Nadeel is wel als je bent ingewerkt je al bijna weer naar een andere afdeling kunt.
T/m 9 juli moet ik stage lopen en dan ga ik met een collega naar Namibië voor een weekje waarschijnlijk.
Er wordt regelmatig gevraagd of dat ik al dingen merk ivm het WK, ja je merkt wel dat de hele stad ervan in het teken staat. Je komt overal dingen tegen die met voetbal te maken hebben en ook zijn ze echt enorme hotels uit de grond aan het stampen, de wegen zijn ze allemaal aan het verbeteren. Is wel grappig want als ik naar mn werk ga, elke dag is het anders hoe ik moet rijden haha.
As zondag word ik 21, groot feest in het huis, verder nog weinig plannen, ik denk dat ik maar een beetje rust ga nemen haha.
Het is hier trouwens nog steeds warm met temperaturen tussen de 25 en 30 graden. Het koelt savonds wel wat sneller af, ook regent het meer en wordt het sneller donker..
Lang verhaal geworden maar nu zijn jullie weer allemaal een beetje op de hoogte!


  • 25 Maart 2010 - 13:13

    :

    maar eens een berichtje via je site. voor de afwisseling haha
    ik ga eens kijken naar dat skypetegoed e.d. als ik er heel weinig op kan doen zal ik t doen, maar verder bel ik nooit iemand zo dus ja :P
    als t lukt zal ik je op je ZA nummer toch?

  • 08 April 2010 - 10:41

    Anouk:

    Jeetje wat indrukwekkend Rosalie al jouw verhalen. Je stage klinkt echt als een onvergetelijke ervaring. Ik wens je nog heel veel succes en plezier in Zuid Afrika.

    Groetjes vanuit Barcelona, Anouk

  • 26 April 2010 - 19:45

    Charlotte:

    He Roos
    ben benieuwd wat je de afgelopen tijd weer allemaal gedaan hebt :)
    have fun daar verder en suc6 met je stage!
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Rosalie

Actief sinds 20 Juli 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 22406

Voorgaande reizen:

23 Juni 2016 - 30 November -0001

Reis

Landen bezocht: